Όμιλος για την UNESCO Βορείων Προαστίων
Όμιλος για την UNESCO Βορείων Προαστίων
Έλα μαζί μας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ UNESCO

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η UNESCO; ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η UNESCO;

Η UNESCO είναι ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization).

Ιδρύθηκε στις 16 Νοεμβρίου 1945 και από τότε προσφέρει τις εξειδικευμένες υπηρεσίες του στους τομείς αυτούς σε όλο τον πλανήτη.

Η Εκπαίδευση, οι Κοινωνικές και οι Φυσικές Επιστήμες, ο Πολιτισμός και η Επικοινωνία είναι τα μέσα με τα οποία υπηρετεί τις πανανθρώπινες αξίες, με στόχο την ευημερία του ανθρώπου σε ένα ειρηνικό κόσμο.

Η UNESCO λειτουργεί ως ένα παγκόσμιο εργαστήριο ιδεών και διαδραματίζει ένα ρυθμιστικό ρόλο στην προώθηση της διεθνούς συνεργασίας θέτοντας τα πρότυπα σύναψης διεθνών συμφωνιών επί διαφόρων ζητημάτων τα οποία ανακύπτουν στις σύγχρονες κοινωνίες. Ο Οργανισμός επίσης διευθετεί την διάδοση και την ανταλλαγή πληροφοριών και γνώσης, ενώ παράλληλα προσφέρει βοήθεια στα κράτη μέλη ώστε να αποκτήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις, προκειμένου να υπηρετούν τους θεσμούς και τελικά τον άνθρωπο στις τοπικές κοινωνίες. 

Εν συντομία, η UNESCO προωθεί τη διεθνή συνεργασία* μεταξύ των 193 κρατών μελών και των 6 συνδεδεμένων μελών τηςστους τομείς της Εκπαίδευσης, της Επιστήμης, του Πολιτισμού και της Επικοινωνίας. 
 

* Από τον Οκτώβριο του 2007 η UNESCO εργάζεται για την δημιουργία συνθηκών πραγματικού διαλόγου ο οποίος βασίζεται στον σεβασμό στις κοινές αξίες και την αξιοπρέπεια του κάθε πολιτισμού και της κάθε κουλτούρας. Ο ρόλος αυτός είναι ζωτικής σημασίας, ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, η οποία συνιστά επίθεση κατά της ανθρωπότητας στο σύνολό της. Σε ένα κόσμο ο οποίος απαιτεί επειγόντως ένα παγκόσμιο όραμα αειφόρου ανάπτυξης, οι αξίες της τήρησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του αμοιβαίου σεβασμού και της καταπολέμησης της φτώχειας, συνιστούν αξίες οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της UNESCO, και γι’ αυτό το λόγο αποτελούν τον άξονα κάθε δραστηριότητας και κάθε αποστολής της. 
 

Μέσω των στρατηγικών και των δραστηριοτήτων, η UNESCO επιδιώκει ενεργά την επίτευξη των στόχων Ανάπτυξης της Χιλιετίας, ιδίως εκείνων που αποσκοπούν στην:

  • μείωση κατά το ήμισυ του ποσοστού των ανθρώπων που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, στις αναπτυσσόμενες χώρες έως το 2015.
  • επίτευξη καθολικής πρόσβασης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε όλες τις χώρες μέχρι το 2015.
  • εξάλειψη της ανισότητας των φύλων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέχρι το 2005.
  • βοήθεια στις χώρες ώστε να εφαρμόσουν μια εθνική στρατηγική για την αειφόρο ανάπτυξη έως το 2005, με σκοπό την ανατροπή των σημερινών τάσεων της απώλειας των περιβαλλοντικών πόρων έως το 2015.

Η UNESCO ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ 
ΣΕ ΠΕΝΤΕ ΒΑΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

  • Ως εργαστήριο ιδεών 
    Η προέλευση και οι συνέπειες των δραματικών αλλαγών που πραγματοποιούνται σήμερα πρέπει να γίνουν πλήρως κατανοητές σε συνάρτηση με το ρόλο που παίζουν η εκπαίδευση, η επιστήμη, ο πολιτισμός και η επικοινωνία. Η UNESCO διαδραματίζει βασικό ρόλο αφενός στην πρόβλεψη και τον εντοπισμό σημαντικών προβλημάτων για την κοινωνία και αφετέρου στη χάραξη στρατηγικής και πολιτικών για την επίλυσή τους, επί τη βάσει της υπεράσπισης ενός συνόλου ηθικών αρχών.
  • Ως φορέας συλλογής και διανομής πληροφοριών 
    Η UNESCO συμμετέχει στην συγκέντρωση, στην μεταφορά, στη διάδοση των πληροφοριών, της γνώσης και των ορθών πρακτικών στους τομείς αρμοδιότητάς της, προτείνοντας καινοτόμες λύσεις, που υλοποιούνται μέσω πιλοτικών έργων. Η UNESCO προωθεί και συντονίζει περιφερειακά και παγκόσμια δίκτυα σε τρεις τομείς-άξονες: την έρευνα, την ανταλλαγή ερευνητικών αποτελεσμάτων και την κατάρτιση. Στις Διεθνείς Διασκέψεις που συγκαλεί, εμπειρογνώμονες διατυπώνουν νέες προσεγγίσεις στα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα Κράτη Μέλη, η UNESCO κινητοποιεί τις δεξιότητες και τους πόρους τους ώστε να πετύχουν τους κοινούς στόχους.
  • Ως διαμορφωτής προτύπων 
    Όταν οι χώρες υπερβαίνουν τις πολιτισμικές τους διαφορές και κατορθώνουν να συμφωνήσουν πάνω σε κοινούς κανόνες, τότε επιτυγχάνουν να συντάξουν επίσημα κείμενα, τα οποία είτε έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα, όπως οι συμφωνίες ή οι συμβάσεις, είτε είναι μη δεσμευτικού χαρακτήρα, όπως οι συστάσεις ή οι δηλώσεις. Η UNESCO συμμετέχει σε αυτήν την προσπάθεια μέσω της λειτουργίας της ως διαμορφωτού προτύπων και λειτουργεί ως κεντρικό φόρουμ ιδεών για το συντονισμό των ηθικών και κανονιστικών ζητημάτων της εποχής μας, ενθαρρύνοντας την ανταλλαγή ιδεών και την αμοιβαία κατανόηση, επιδιώκοντας – όπου είναι δυνατόν και επιθυμητό – παγκόσμιες συμφωνίες, σε αυτά τα ζητήματα, και κινητοποιώντας τη διεθνή γνώμη. Επίσης, η UNESCO βοηθά στην σύνταξη ή την αναθεώρηση των ανωτέρω κειμένων και φροντίζει για την υιοθέτηση τους και την εφαρμογή τους. Η Επιτροπή των Συμβάσεων και Συστάσεων της Εκτελεστικής Επιτροπής έχει τη δυνατότητα να ενεργεί αρμοδίως σε περιπτώσεις παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της UNESCO. Από το 1978, έχουν εξετασθεί σχεδόν 500 περιπτώσεις, οι μισές εκ των οποίων έχουν διευθετηθεί μέσω των επαφών της UNESCO με τα κράτη.
  • Ως παράγοντας οικοδόμησης ικανοτήτων των Κρατών Μελών 
    Η UNESCO οργανώνει το πλαίσιο διεθνούς συνεργασίας, ειδικά ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της, για την οικοδόμηση ικανοτήτων και τεχνογνωσίας των κρατών σε όλους τους τομείς, υπό την μορφή της τεχνικής συνεργασίας. Η συμβουλευτική αυτή λειτουργία του Οργανισμού γενικά αφορά την ανάπτυξη πολιτικών, εθνικών στρατηγικών, έργων, μελετών σκοπιμότητας καθώς και συγκέντρωση χρηματοδοτικών πόρων για την εκτέλεση προγραμμάτων και, τελικά, την ανάπτυξη μεθόδων αξιολόγησης.
  • Ως καταλύτης για την διεθνή συνεργασία 
    Η UNESCO, ως τεχνικός πολυτομεακός οργανισμός, παίζει καταλυτικό ρόλο στην αναπτυξιακή συνεργασία, συντονίζοντας έργα που θα κινδύνευαν να χαθούν εάν δεν υπήρχε ένας κεντρικός φορέας διαχείρισης. Επιδιώκει να εξασφαλίσει ότι οι στόχοι, οι αρχές και οι προτεραιότητες οι οποίες προωθεί υιοθετούνται από πολυμερή και διμερή προγράμματα και ότι τα προγράμματά της εφαρμόζονται, ειδικότερα σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, μέσω καινοτομικών προσεγγίσεων, αποτελεσματικών επεμβάσεων και ορθών πρακτικών.

Πέρα από την προώθηση των προσωπικών επαφών μεταξύ των ειδικών εμπειρογνωμόνων ή την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων, η UNESCO συμβάλλει στη διάδοση της γνώσης, λειτουργώντας ως κέντρο συλλογής και διανομής διεθνώς εξειδικευμένων πληροφοριών στους διάφορους τομείς δράσης της, χρησιμοποιώντας γραπτά κείμενα και, σε μεγαλύτερο βαθμό, ηλεκτρονικά μέσα. Η UNESCO εκδίδει περίπου 50 δελτία και 20 περιοδικά κάθε χρόνο, 100 τίτλους βιβλίων, είτε ως εκδόσεις του Οργανισμού είτε σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους, ενώ παρουσιάζει παγκόσμιες εκθέσεις ανά διετία σχετικά με την κατάσταση της εκπαίδευσης, της επιστήμης, του πολιτισμού και της επικοινωνίας. Η Ετήσια Ενημερωτική Στατιστική Έκδοση (The Statistical Yearbook) είναι ένα ουσιαστικό εργαλείο αναφοράς με πληροφορίες για σχετικά θέματα απ’ όλες τις χώρες του κόσμου.

Πηγή: www.unesco-hellas.gr

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ NEA